صردر سال 1990 تئوری آموزش های موردتوجه مشاوران و متخصصان کسبوکارها قرار گرفت. منظور از این تئوری فرایند انتقال دانش در یک سازمان یا شرکت است که سازمان موردنظر از این دانش برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف خود استفاده میکند.
قرن بیست و یکم را باید قرن شگفتیها نامید؛ زیرا فناوریهای جدیدی در این قرن ظهور کردند مانند؛ آموزش های سازمانی و عارضه یابی و… که زندگی انسانها را به طرز شگفتانگیزی تغییر دادند. کسبوکارها و تجارت نیز از این تغییرات در امان نمانده و شاهد تغییرات سیستماتیک در شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ مختلف هستیم.
سازمانها برای هماهنگشدن با این تغییرات سریع نیازمند آموزش هستند تا بتوانند همگام و همسو با تغییرات حرکت کرده و عملکرد خود را بهبود بخشند. به همین دلیل آموزش سازمانی نیاز ضروری سازمانها و شرکتهای مختلف در عصر کنونی است. همچنین وقتی یک سازمان، شرکت یا کسبوکار با مشکلات و چالشهای مختلفی مانند ضعف عملکردی، مشکلات مکرر در سیستم مدیریتی، نقض هنجارهای سازمانی و… روبهرو شود عارضه یابی سازمانی ضروری میشود.
منظور از آموزش های سازمانی تولید دانش، حفظ و انتقال آن به سایر افراد حاضر در آن سازمان است. بهعبارتدیگر تئوری آموزش سازمانی بر خلق دانش و بهکارگیری آن در یک سازمان متمرکز میشود. در تئوری آموزش سازمانی گفته میشود که وقتی اعضای یک تیم در مواجهه با مشکلات و یافتن راهکار با یکدیگر تعامل داشته باشند یادگیری اتفاق میافتد. به همین دلیل سازمانها و شرکتهای مختلف برای اشاعه فرهنگ یادگیری در بین کارکنان خود باید اقدامات مهمی انجام دهند که عبارتاند از:
تشویق کارکنان خود برای استمرار در یادگیریفراهمسازی فرصتهای مناسب برای تحلیل شکستهای سازمان و دلایل آنهاپاداشدادن به کارکنانی که دانش و تجارب خود را با دیگران به اشتراک میگذارند.خارجکردن اعضا و کارکنان سازمان از حاشیه امن و به چالش کشیدن آنها بهمنظور فراهمسازی شرایط برای کسب تجربههمچنین توسعه فرهنگی درونسازمانی از دیگر موارد مهمی است که آموزش های سازمانی به آن میپردازند. برایناساس سازمانها باید:
کارکنان خود را برای آموختن در تمام طول زندگی و کار تشویق کنند.فرهنگ به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات را گسترش دهند.زمانی را برای درسگرفتن از شکستها و تحلیل آنها اختصاص دهند.برای توسعه فرهنگ آموزش های سازمانی متخصصان و مشاوران این حوزه میتوانند بهترین راهکارهای عملی و علمی را ارائه دهند. من دکتر ناصرحجتی با تجربه و سوابق حرفهای مسیری جدید برای کسبوکارهای شکستخورده ایجاد می کنم تا از این طریق بر چالشها و مشکلات خود فائق آمده و در مسیر پیشرفت قرار گیرند.